Proč se vlastně bojíme telefonátů? Je rozdíl mezi tím, když voláme starému známému a zveme jej na společnou schůzku, a mezi tím, když oslovujeme takzvaný studený kontakt (tedy člověka, kterého osobně neznáme) a snažíme se zahájit komunikaci vedoucí například k produktivní obchodní schůzce. Důvody ke strachu jsou nasnadě. Tím největším strachem bývá strach z odmítnutí.
Odmítnutí máme zapsáno v podvědomí jako velmi nebezpečný proces. Vyloučení z komunity vedlo v minulosti k záhubě. Žijeme v moderní době, staré vzorce myšlení přesto v našem podvědomí přežívají a u lidí silně fixovaných na pocit bezpečí a jistoty jsou stále velmi znatelné. Jak se tedy vyrovnat s nepříjemnými pocity spojenými s telefonováním?
1. Přerámujte situaci
Když se setkáte s odmítnutím vaší obchodní nabídky, neznamená to přece, že jste odmítnuti jako člověk. Je třeba změnit nastavení své mysli a zaměřit se na to, že odmítavá reakce protistrany v telefonu vás rozhodně nedegraduje jako člověka. Jediným negativním důsledkem tak může být pouze neuzavření kontraktu.
2. Odosobněte se
Nabízíte pouze svou službu nebo svůj produkt. Neprezentujete přece sebe. To, co druhá strana může odmítnout, v žádném případě nejste vy sami. Odmítnut může být pouze navrhovaný obchodní vztah. A to se vás osobně přece netýká.
3. Podívejte se na problematiku opačnou optikou
Cítíte se spíše jako ten, který svého komunikačního partnera na druhé straně obtěžuje a zdržuje? Potom je na čase změnit způsob nahlížení na situaci. Jste přece ten, který chce pomoci. Nabídnout produkt nebo službu, o které druhý člověk neví a která mu může přinést nemalý užitek.
Rada na závěr. Usmívejte se. I v případě, že dojde k nepříjemnému odmítnutí. Úsměv vás pozitivně naladí a projeví se na tónu vašeho hlasu. Pamatujte, že pokud se příjemně rozloučíte, zanecháte u protistrany příjemný dojem z celého telefonátu. Necháváte si tak otevřená vrátka k případnému dalšímu kontaktování.